Motiivit ja motivaatio

Motivaatio haettavaa työtä kohtaan on toistuvasti osoittautunut jopa kaikista tärkeimmäksi tekijäksi rekrytointipäätöksiä tehdessä (mm. Duunitorin rekrytutkimusten mukaan). Motivoituneisuus vaikuttaa työhön pääsemisen lisäksi luonnollisesti myös työssä jaksamiseen ja viihtymiseen, ja omien henkilökohtaisten motiivien tunnistaminen auttaa siten suuntaamaan itselleen mielekkäälle urapolulle ja työtehtäviin. Omien motivaatiotekijöiden kartoittamisesta voi olla hyötyä myös työnhaun arjen käytäntöjen suunnittelussa ja toteutuksessa – on hyvä tietää, millainen keppi tai porkkana saa juuri sinut parhaiten liikkeelle.

Stephen Reissin motivaatioteoria (reissmotivationprofile.com) koostaa ihmisten motiivit 16 perustarpeen listaksi. Jokaiselle meistä muodostuu näiden perustarpeiden voimakkuuksien perusteella henkilökohtainen ja uniikki motivaatioprofiili. Nämä motiivit ohjaavat usein tiedostamattakin uravalintojamme, kun meitä vetää puoleensa esim. valta, järjestys, ideologia, hyväksyntä tai riippumattomuus. Erilaisiin motivaatioteorioihin tutustuminen tai yleisesti omien arvojen, tavoitteiden ja kiinnostuksen kohteiden huolellinen tarkastelu auttaa usein tekemään uraan liittyviä valintoja ja ymmärtämään, miksi viihdymme toisessa työssä tai työympäristössä paremmin kuin toisessa. Lisätietoa motiiveista löydät myös webinaaritallenteista sivun alalaidasta.

Motiivit ja motivaatio työnhaussa

Työnhaku on projekti, jonka loppupäivä ei ole useinkaan tiedossa, ja innostuksen ja toiveikkuuden hetkiä seuraa väistämättä välillä myös pettymys ja epätoivo. Oman motivaation säätelyllä työnhakija voi kuitenkin välttää aikaansaamattoman lamaantumisen tai huonoihin uutisiin jämähtämisen, ja saada itsensä päivästä toiseen liikkeelle kohti onnistumisia. Vaikka et tekisi tarkkaa analyysia omista motiiveistasi, tunnistat silti varmasti, motivoidutko parhaiten yhdessä tekemällä, lupauksia tai tarkkoja suunnitelmia luomalla, seuraamalla tarkkaan etenemistäsi, etsimällä uteliaasti lisää tietoa vai esim. työnhakuympäristön viihtyisyydestä huolehtimalla.

Omien vahvuuksien ja osaamisen lisäksi motivaation esiintuominen on erittäin tärkeä osa kaikkea työnhaun viestintää. Räätälöimällä työnhaun asiakirjat erikseen jokaista hakemaasi paikkaa varten ja tekemällä huolellista pohjatyötä voit pitää huolen siitä, että rekrytoija tietää, miksi olet motivoitunut työskentelemään juuri kyseisessä organisaatiossa ja tehtävässä.

Tarkkaan valikoituja sanoja vieläkin voimakkaammin viestit motivaatiostasi tekojesi kautta. Esimerkiksi organisaation ajankohtaisten asioiden tietäminen, sometilien seuraaminen, verkostoituminen, tapahtumiin osallistuminen, aktiiviset yhteydenotot ja mahdollisesti oman osaamisesi kehittäminen kohti organisaation/alan tarpeita kertovat sinun olevan aidosti motivoitunut ja valmis työtehtävän vaatimuksiin.

Kirjallisuutta ja muuta lisätietoa aiheesta

– Mayor, P. & Risku, M. (2015). Opas yksilölliseen motivointiin. 16 perustarvetta johtamisen apuna.
– Reiss, S. (2013). Reiss Motivation Profile® Mikä sinua motivoi?
– Reiss Motivation Profile: Motivation
– Seppänen, L. (2018). Motivaatio. Perseelle potkimisen käsikirja.
– Suomen Motivaatiotalo

Webinaaritallenteita

< OPTIPEDIAN ALOITUSSIVULLE